Veeel meegemaakt!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zjoske Epping - WaarBenJij.nu Veeel meegemaakt!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Zjoske Epping - WaarBenJij.nu

Veeel meegemaakt!!!

Door: zjoske

Blijf op de hoogte en volg Zjoske

11 December 2008 | Vietnam, Hanoi

Hey allemaal!

Dit is weer een snel berichtje op de volgende, maar ik ben inmiddels alweer ruim 2 weken verder na mijn avonturen in mijn laatste berichtje! De dag na het project zijn we vertrokken naar Laos, waar een week zijn gebleven. Eerst hebben we nog snel (heel slecht) appeltaart gegeten bij een Hollands restaurantje in Chiang Rai, waarna we de bus hebben gepakt naar de grens. Over de rivier heen en we waren in Laos: met visa ging alles helemaal goed en we regelden de bus voor de volgende morgen naar Luang Prabang. Om 7.00uur de volgende ochtend werden we opgehaald met de tuk tuk om naar het busstation te gaan, waar we aankwamen en de tuk tuk chaffeur ons doodleuk vertelde dat er die dag geen bus reed naar Luang Prabang: welkom in het goed geregelde vervoer in Laos, haha. Later zal blijken dat dit niet de enige tegenvaller qua vervoer was in Laos. Maar goed, we hebben uiteindelijk ons geld terug gekregen en zijn toen met de slowboat naar Luang Prabang gevaren, alleen deed die er twee dagen over, maar wel onwijs mooie tocht over de Mekong rivier! De hostels hier in Laos zijn een stuk goedkoper als in Thailand, maar het eten daarentegen is weer een stuk duurder! Op de boot kennis gemaakt met echt Laotiaans eten, beverrat of zo iets en hun manier van kippen houden, namelijk zoveel mogelijk levende kippen in een zak! S avonds in Luang Prabang hebben we gezellig aan kraampjes gegeten en over de nachtmarkt gewandeld, heel leuk marktje met weer hele nieuwe souvenirs!! Hier ook weer 2 nieuwe sjaaltjes gekocht maar ik zeg lekker niet voor wie er eentje is, haha een verrassing voor als ik thuis kom ;-)
Volgende dag lekker ontbeten bij een echte bakery met croissants en stokbroodjes en bagels, super lekker na 2 weken alleen maar rijst gegeten te hebben drie keer per dag! Hierna wilden we het royal palace museum bezoeken, maar die moeten zonodig op dinsdag een schoonmaakdag inlassen, en het vervelende was dat dit onze enige dag hier was, dus dat was jammer. Hierna nog wat mooie tempels bezocht, wel totaal anders dan degene die we gezien hadden, maar het is en blijven tempels.. en die zijn we stiekem een beetje moe..haha. Smiddags wilden we naar grotten toe die erg mooi schenen te zijn, maar dat was alleen nog maar mogelijk met een hele dure privetour, dus besloten we mee te gaan naar de watervallen in de buurt, waar we heerlijk hebben gezwommen en ook nog echte zwarte beren gezien hebben die gered waren uit gevangenisschap voor Chinese medicijnen! S avonds nog een laatste tempel bezocht met een uitzicht over heel Luang Prabang, super mooi met de zonsondergang! Na het eten zijn we lekker naar de sauna geweest, waar we wel aan toe waren na 2 dagen op een houten bankje op de boot te hebben gezeten! Daarna hebben we onszelf verwend met een heerlijke vruchtenshake en chocolade en appelcake... Met dank aan de Franse invloeden in de laotiaanse keuken ;-)
De dag erna een hele vervelende busreis gehad met enorme haarspeldbochten, je was de ene nog niet uit en je was de volgende alweer in... pff dus s avonds hebben we onszelf lekker verwend met pizza (tenminste, dat dachten we maar hij was echt te smerig voor woorden!:P) en lekker de hele avond friends gekeken, want dat draaien ze in Vang Vieng echt overal! Super leuk! De volgende dag zijn we smorgens naar grotten geweest, waar we met een band doorheen zijn gevaren, super leuk, wel erg koud water, en een verhaal hebben gehoord over dat we voorzichtig moeten zijn met de Laotiaanse mensen, want dat je alleen jezelf maar kan vertrouwen! Daar hadden ze ons in Vietnam over moeten waarschuwen, maar daarover later meer :P S middags gingen we dan eindelijk het lang naar uitgekeken tubing doen, met een band over de rivier en stoppen bij allerlei barretjes langs de rivier, waar je van glijbanen af kon en van schommels heel hoog boven het water! Bleek nog super gevaarlijk, want hoorden verhalen van andere mensen over het niet meer kunnen voelen van hun benen, loszittende tanden en super blauwe plekken op de benen! Maar wij gingen ook een keer van de glijbaan af en het zijn zeer vrouwonvriendelijke attracties, bah bah, een keer maar nooit meer! :P De sfeer was wel echt super leuk, iedereen dronk genoeg, en het was jammer dat het aan het einde van de middag zo koud was, anders hadden we tot s avonds laat door kunnen gaan! s avonds weer friends gekeken en daarna door naar een bar waar ze heel goedkoop emmertjes met rum cola en redbull schonken, dus waar we ons prima vermaakten! Hier hebben ze ons nog geprobeerd te versieren met de slechtste versierpoging ooit, namelijk: van wat voor materiaal is deze blouse gemaakt?? Mocht ik raden.... boyfriendmaterial! Hoe slecht, heb hem dan ook heel hard uitgelachen en Janna zijn vriend ook, haha!
Volgende dag opgestaan, Janna had zo'n hoofdpijn dat ze dr spijkerbroek is vergeten in het hostel, haha, en zijn we die dag gaan kayaken naar Vientiane,.. We hadden er heel wat van voorgesteld, maar uiteindelijk waren er twee grote waterversnellingen en voor de rest een beetje meedrijven met de stroming, maar we zijn in ieder geval niet omgevallen, in tegenstelling tot 3 andere kayaken! Voor de rest hebben we dus nog 4 uur in totaal in de tuk tuk gezeten die ons verder naar Vientiane zou brengen, als de chaffeur tenminste niet zou zitten slapen en een ongeluk veroorzaakte.. Tuk tuk lag aan de voorkant totaal in elkaar, maar gelukkig hadden wij allemaal niks, behalve dat we verder moesten met een andere tuk tuk want we waren nog lang niet in het centrum! Wel een heerlijke douche in ons hostel, dat we na een uur zoeken eindelijk gevonden hadden voor een redelijke prijs. Volgende dag zijn we lekker naar de kapper geweest, het kostte nog geen 2 euro per persoon, maar ik heb nog nooit zo'n niet professionele kapster gezien: ze deed alles volgens de stappen in het boek! haha, het valt me mee dat mn pony nog redelijk recht is, ben benieuwd wat de kapper in Nederland zal zeggen als ze mn haar ziet.. haha! S avonds begonnen we aan de busreis naar Vietnam, wat normaal 22 uur zou duren, maar we hadden ons al op het ergste voorbereid.. Maar: het kon nog erger dan we dachten, het werd namelijk een horrorrit!!
Het begon al toen we op het busstation aankwamen en er geen bus bleek te zijn naar Hue (waar wij naar toe moesten).. Na een hele tijd rond te hebben gereden kwamen we uiteindelijk een bus tegen die naar Hanoi ging, wat uiteindelijk een schoolreis van laotiaanse studenten bleek te zijn. Er waren te weinig plekken voor iedereen, dus een aantal mochten er in het gangpad zitten, maar dat gaf toch niks want het was maar 8 uur tot de grens!! haha, soms kunnen mensen hier TE relaxed zijn.. Uiteindelijk stopten we om half 3 ergens, wij dachten voor een plaspauze want er werd ons niks verteld, maar later bleek waarom alle Laotianen zo snel uit de bus waren: we moesten hier tot 7 uur s ochtends wachten omdat de grens dan pas open zou gaan! Inmiddels waren alle Laotianen naar een hotelkamer gegaan en was er voor ons geen plek meer: slapen in de bus was ook geen optie, misschien dat ik 20 min mn ogen dicht heb kunnen doen. Toen we s ochtends verder gingen hebben we 3uur over de grensovergang gedaan, zo druk, en uiteindelijk moesten we om 12.00uur van bus wisselen. Alles zou geregeld zijn werd er door de buschaffeur gezegd, maar toen we eenmaal in de rijstvelden waren begon de nieuwe buschaffeur moeilijk te doen: 200.000 dong (10 euro) of de bus uit! Belachelijke prijs, zeker omdat we al betaald hadden in Laos, maar we hadden dus geen andere keus in the middle of nowhere! Nog geen uur later reed de buschaffeur een scooter aan, reed door, werd door de politie ingehaald, reed weer terug naar waar het gebeurd was en uiteindelijk hebben we tot 23.00uur s avonds (6uur lang!) moeten wachten op het politiebureau voordat we verder konden! Na 32 uur kwamen we uiteindelijk aan in Hue, waar we het eerste hotel gepakt hebben en lekker naar bed zijn gegaan.. Bah bah, een horrorrit was het zeker!
Volgende dag dus een heerlijke relaxdag gehad, niet veel bijzonders gedaan, behalve een paar leuke broeken geprobeerd te passen, maar zelfs de grootste maten hier kwamen niet ver boven mn knieen.. Erg goed voor je zelfvertrouwen, haha! S avonds hebben we gegeten bij een restaurant genaamd Ushi (van Wendy van Dijk) omdat de eigenares er zo sprekend op lijkt! En dat is echt zo, als we de foto's kunnen laten zien is het verschil ver te zoeken, haha! Inmiddels was het alweer woensdag en hebben we s ochtends een sight seeing tour gedaan met de scooter (achterop), veel mooie dingen gezien maar het belangrijkste gebouw werd door het mannetje overgeslagen en toen we ernaar vroegen was de tijd om.. Ineens was het geen vrolijk mannetje meer, maar heel kortaf: als je het een Vietnamees moeilijk maakt hebben ze ineens een heel ander karakter! Beetje jammer, maar s middags hadden we al de bus naar Hoi an, dus we hadden ook geen tijd meer om hem zelf te bezoeken! S avonds in Hoi An echte specialiteit gegeten: Cao Lao, soort noodles, super lekker! Omdat Hoi An DE kledingstad is van Vietnam (je kan hier alles op maat laten maken, tenminste dat dachten we..) besloten wij ook om 2 mooie broeken te laten maken! S ochtends besteld en gemeten, s avonds konden we passen! in de tussentijd naar heerlijk strand geweest, super lekker! Toen we s avonds echter de kleren gingen passen kregen we de schrik van ons leven: de spijkerbroek zou een baggy model zijn, maar het enige wat het was was een lelijke spijkerbroek die veel te los zat om de billen.. Wat een grap! Uiteindelijk hebben we de twee broeken nog een paar keer laten verstellen en er het beste van geprobeerd te maken, de bruine broek is wel leuk geworden, maar de spijkerbroek... die is definitief tot werkbroek gebombardeerd, haha! Donderdag hadden we de bus naar Hanoi, super fijne bus met echte bedden, dus we kwamen redelijk wakker aan de volgende morgen om 8.00uur in Hanoi! Die dag wat research gedaan naar verschillende tours die we de komende twee weken konden doen en smiddags zijn we naar het museum van Etnology geweest! Heel interessant om te zien wat voor verschillende volken er allemaal in Vietnam leven, maar ik geloof dat de vietnamese studenten die daar rondliepen Janna en mij veeeel interessanter vinden, want ze wilden een voor een allemaal met ons op de foto en giechelen dat ze deden! Wij snappen er nog steeds niks van, maar we zijn uiteindelijk maar heel hard weggerend, haha! S avonds toen we terug liepen naar ons hostel bleek wel weer dat Sinterklaas mij dit jaar niet zo braaf heeft gevonden: mijn camera is gestolen op de markt (uit een tas die op slot zat en het slotje zat in de tas en er lag zelfs een boek bovenop de camera, hoe goed moet je zijN!:S). Toen we bij de politie kwamen was het enige wat ze konden doen lachen, spraken geen Engels en toen uiteindelijk jongen uit ons hostel voor ons kwam vertalen wilde die nog geld zien ook voordat we de stempel voor de verzekering kregen! Dat werd zo in t zakje van de agent gestopt.. Hoe corrupt! Maar goed, Janna en ik hadden ook een fijne Sinterklaas...:P
Volgende dag zijn we naar Halong Bay gegaan voor 3 dagen en 2 nachten! We werden smorgens vroeg opgehaald en kwamen vroeg in de middag aan op de plaats waar we de boot op zouden gaan! Ging allemaal niet zo snel, kregen niet echt duidelijke uitleg over wat we nou allemaal zouden gaan doen de komende dagen, maar de uitzichten op de boot waren echt onwijs mooi! Allemaal verschillende gebergten die oprezen uit het water, hopelijk hebben we het een beetje mooi kunnen fotograferen, maar het was super mooi! Wel beetje koud op de boot, zeker boven op het dek, maar de moeite waard! Om 17.00uur werd ons verteld dat we gingen kayaken, terwijl wij dachten dat we dat een hele middag zouden gaan doen, maar uitiendelijk kon het maar een half uurtje want toen werd het alweer donker.. Beetje jammer! Eerste avond en nacht op de boot doorgebracht, wel met hele leuke mensen, maar de verwachte karaoke bleef weg, en daar hadden we nog wel zo'n zin iN! Volgende morgen vroeg ontbeten en uitiendelijk aangekomen op Cat Ba Island, waar we een trekking hebben gedaan van 2 uur naar bovenop de berg (zo steil dat ik met knikkende knieen boven stond en me afvroeg hoe ik in hemelsnaam veilig naar beneden moest komen)! Smiddags hadden we vrij en zijn we lekker naar de stranden geweest, iets te koud om te zwemmen maar het zonnetje was heerlijk en met het volleyballen werden we helemaal warm! S avonds nog even gekaraoked bij een barretje en volgende morgen hebben we vanaf half 8 (na een heerlijke bananenpannenkoek als ontbijt, wel lekker, maar ik kon er niet op leven..) tot 17.00uur onderweg geweest terug naar Hanoi! Het was een super leuke tour, maar het was wel duidelijk dat het hier nog niet allemaal zo goed geregeld is als in Thailand.. Allemaal iets te laks en er werd veel meer beloofd dan dat we uiteindelijk gedaan hebben! We dachten heerlijk te gaan slapen die avond in ons hostel, maar helaas hadden we een indringer... onze grote vriendelijke rat was op bezoek, samen met een o zo grote kakkerlak! Iedereen die mij kent weet dat ik als de dood ben voor muizen, laat staan ratten die over de muur kunnen lopen!!!! Ahhhh ik heb dus de hele nacht niet meer geslapen, zelfs Janna was bang voor hem! Later bleek ook dat we het gat waar die doorheen was gekomen hadden dichtgemaakt toen die nog in onze kamer was, dus toen kon die niet meer weg.. Volgende morgen andere kamer gekregen en hier nog paar uurtjes geslapen. Smiddags naar pasta bar geweest, waar we voor 2,5euro onbeperkt pastas en salades konden eten en daarna naar het vrouwenmuseum geweest waar we gezien hebben hoe de vrouwen tijdens de verschillende oorlogen geleefd hebben. Super interessant! S avonds hebben we opnieuw van kamer geruild want ook in deze kamer vonden we rattenpoep (onder mijn kussen!) en hoorden we ze heel hard lopen over het dak, gadverdamme en ons hart zat elke keer weer in onze keel! Ondertussen waren de mensen van het hostel niet meer zo blij met ons geloof ik, maar dat interesseert me niks, ik wil wel rustig kunnen slapen! :P
Inmiddels is het alweer donderdag vandaag, gisteren nog naar een mooie Pagoda geweest in super mooie grot, veel geluk gewenst voor iedereen nadat we een klim hebben gemaakt van 4 km omhoog en weer omlaag, pff.. we waren wel kapot aan het einde van de dag! Vandaag zijn we naar gevangenismuseum geweest, waar de Fransen de Vietnamezen gevangen hielden en de Vietnamezen later de Amerikanen, was wel heel boeiend om te zien! Ook aantal schokkende beelden, later te zien op de foto's! Zometeen gaan we naar het waterpoppentheater, schijnt echt heel leuk te zijn en we hebben er dus ook echt heel veel zin in!! Morgen gaan we naar Sapa, waar het heel mooi en koud schijnt te zijn!
Zo....... hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen want heb hier inmiddels wel een uur over gedaan.. Als jullie het niet interessant vinden hoor ik het graag want dan ga ik er de volgende keer geen moeite meer voor doen, haha :P Hopelijk gaat daar met iedereen ook alles goed! Wij vermaken ons in ieder geval nog super en we hebben helaas nog maar 5,5 week te gaan!!

Knuffel voor iedereen van mij!!


  • 11 December 2008 - 13:42

    Dieke:

    Ha Zjos! haha, ik heb weer erg moeten lachen om je verhalen! Ik zie het allemaal al helemaal voor me. Ik vind het echt leuk om het te lezen. Zo kunnen we toch een beetje met jullie mee genieten. Ik ben zelf goed aan het bijhouden wanneer Jan en jij terug komen en ben erg blij dat jullie alweer over 5,5 week terug zijn in Nederland.

    Dikke kus Dieke

  • 11 December 2008 - 13:42

    Charlotte:

    heeeej zjos en jan, jezus zeg wat een verhalen daar! ook heel goed te begrijpen dat je niet bij de ratten wil slapen hoor :D ik mis jullie wel, dus ik vind het niet erg dat jullie er straks weer zijn in dit heerlijke koude nederland. We zorgen iig dat er een datediner gepland staat wanneer jullie terug zijn :D
    xxx

  • 11 December 2008 - 14:02

    Janine:

    Heee Zjos!
    Wat een mooie verhalen! Vooral ook leuk voor jezelf om later terug te lezen!
    Nog maar 5,5 week zeg je, dat vind ik nog best wel een tijd :).
    Veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. :p

    Liefs Janine

  • 11 December 2008 - 14:16

    Esther:

    Oh Zjos, wat een horrorverhalen ;-) Ik was denk ik niet eens in een hostel gebleven waar ratten zitten...ieeeehhh!!!
    Misschien had ik je nog wat tips moeten geven voor Vietnam, haha! Jammer dat het allemaal zo gelopen is. Leon en ik hebben er geen problemen gehad! Het poppentheater is erg grappig en mooi...hoop dat dat het een beetje goed maakt ;-)
    Have fun nog!
    xx

  • 11 December 2008 - 14:25

    Pim:

    Blijven schrijven hoor; het is een spannend verhaal.

  • 11 December 2008 - 14:33

    Kees:

    Oeps, ik denk "even" lezen op mijn werk!
    Maar het is weer een avondje leeswerk (gniffel).
    Maar je geniet wel is met duidelijk en daar gaat het om natuurlijk.

    Groeten,
    Kees

  • 11 December 2008 - 15:45

    Nikki:

    Zusje! Wat een verhaal weer joh, haha! Heel leuk om te lezen! Balen dat ik je afgelopen week niet kon bellen. Hopelijk lukt het zaterdag wel! We bellen! Heel erg veel plezier nog daar! Dikke kus!

  • 11 December 2008 - 20:00

    Gerrie:

    is wel een combinatie tussen afzien en genieten...maar leuk om te lezen

  • 11 December 2008 - 22:06

    Anja:

    Hai Zjos,

    Sorry dat ik nog niet eens op je vorige bericht heb gereageerd, drukke tijden hier.
    Wat een pech van dat foto toestel, nog niet eens zozeer voor het toestel, maar zeker voor alle foto's, of hebben jullie allebei foto's gemaakt? Ik hoop het maar, want ik wil ze erg graag zien na al die verhalen.
    Het is soms moeilijk voor te stellen hoe het daar is en wat jullie allemaal meemaken, geweldig hoor!
    Sander is af en toe bar sjagerijnig, ik denk dat hij je erg mist.
    Ondertussen gaan jullie al weer bijna naar Thailand terug geloof ik. Verwachten jullie daar nog problemen, of zijn die allemaal opgelost?
    Meiden nog heel veel plezier en pas goed op jullie zelf!
    liefs, wilton en anja

  • 15 December 2008 - 10:09

    Tessa:

    Lief!!
    Sommige dingen idd flinke horror.. maar aan der andere kant: Friends dvd's..bananenpannenkoeken..leven als fotomodel( dat ze met je op de foto willen) .. Lekker onbeperkt pasta eten..
    Klinkt goed en geniet er van! Pas goed op elkaar..en tot snel liever!
    Veeel zoenen

  • 15 December 2008 - 11:16

    Amy Van Der Ploeg:

    hai zjos! Saskia hier, wij zijn inmiddels ook begonnen aan de reis! we gaan hopelijk elkaar nog wel zien op de fullmoonparty he :D lijkt me echt supertof. Wat een avonturen allemaal zeg echt wel heftig! Ik weet niet of je mijn link heb maar hij is als volgt: saskiaepping.waarbenjij.nu

    nou we mailen wel als 10 januari in de buurt komt, lijkt me echt super grappig elkaar daar te gaan zien!

    liefsxx
    Saskia

  • 19 December 2008 - 20:35

    Ans:

    Ha Zjoske,

    Zo, dat is een superverhaal zeg! Door alle drukte heb ik nu pas tijd om het te lezen. Gelukkig heb ik nu 2 weken vakantie maar ik zal niet van die spannnende avonturen beleven vrees ik. Alhoewel ik ook niet op rattenpoep onder m'n kussen zit te wachten!
    Morgen gaan we naar de Linschotenloop om Judith aan te moedigen, zij gaat de halve marathon lopen!
    Ik hoop dat de laatste weken daar ook nog veel plezier geven en ik ben benieuwd naar al je foto's.
    Liefs,
    Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Zjoske

Actief sinds 10 Sept. 2008
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 6154

Voorgaande reizen:

28 September 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: